comunicareExista o serie de metode si tehnici de comunicare pe care liderii de corporatii le folosesc atunci cand comunica despre sustenabilitate si responsabilitatea sociala a companiilor pe care le conduc. Citind prin articole de specialitate am identificat 15 tehnici de comunicare foarte interesante si eficiente, si pe care le voi impartasi cu dumneavoastra.

1. In primul rand au website-uri clare cu cititori clar targetati. Website-urile se schimba, se modifica constant si in cazul in care nu sunt bine planificate si gestionate, pot sa conduca cititorii pe pagini secundare, mai putin relevante pentru ceea ce compania doreste sa comunice. Multe companii negijeaza paginile vechi, care continua sa apara in cautari pe Google chiar si dupa cativa ani. Aceste pagini pot oferi o impresie foarte inselatoare asupra pozitiei companiei si cat seriosi sunt in a lua in considerare opinia stakeholderilor. In universul Twitter si Facebook, orice poate din nefericire sa insemne ceva.

2. Ele demonstreaza atat o intelegere a provocarilor globale, precum si rolul pe care il au in lume. Intelegerea acestui principiu nu presupune doar constientizarea si parafrazarea altor organizatii cu privire la numarul de planete de care vom avea nevoie in curand daca nu devenim mai responsabili. Intelegerea acestor provocari globale consta mai mult in demonstrarea unei intelegeri mai profunde si constientizarea preocuparilor proprii in materie de dezvoltare durabila si in a ilustra modul in care compania incearca sa le abordeze si sa contribuie la solutii mai ample.

3. Isi utilizeaza raportarea ca si baza pentru campanii de comunicare, nu ca si campanii in sinea lor. Mesaje scurte, targhetate spre grupuri cheie, de stakeholderi, in partea superioara a unui website de raportare periodica. Raportul este doar pe post de bibilioteca. Povestiri autentice din cadrul raportului sunt cele care vor imbunatatii si creste reputatia companiei in randul angajatilor, clientilor si altor parti interesate.

4. Nu se tem de dezbateri oneste cu privire la provocarile companiei, progrese, targhete ratate, probleme si solutii, atat online cat si in direct. Apreciaza provocarile si cauta sa foloseasca orice oportunitate sa inoveze si sa se imbunatateasca, mai degraba, decat sa devina defensive.

5. Folosesc social media sa comunice cu privire la dezvoltarea durabila, fie prin intermediul conturilor social media ale corporatiei fie prin conturi specifice. Multe companii se feresc sa faca asta. Social media este riscanta. Dar daca aveti ceva autentic de spus, ar trebui sa spuneti. Asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa emiteti un comunicat oficial de presa in care sa fie promovat intens bunul mers al companiei. Tonul este totul precum si personalitatea. Un model de buna practica sunt conturile social media ale corporatiei Sainsbury.

6. Publica regulat informatii si stiri in ceea ce priveste performanta acestora. Publicarea rapoartelor si informatiilor doar o data pe an este o practica demult apusa. De ce nu am face asta trimestrial?

7. Ofera fluxuri de stiri „RSS-uri”cu privire la progrese. Este un lucru foarte simplu de facut, insa multe companii nu o fac. Este simplu sa se publice rapoarte de progres prin stiri scurte pe website. Arata bine pentru partile interesate.

8. Prezinta si reprezinta vocea critica si sugestiile stakeholderilor pentru imbunatatire. Aceasta are o importanta vitala, desi putine companii o fac bine. Compania Patagonia este cel mai bun exemplu de buna practica.

9. Dezvolta parteneriate cu institutii academice credibile si Organizatii Non Profit. Probleme de stiinta. Fie ca e vorba de cercetare tehnica pentru imbunatatirea performantelor, a-si diminua impactul si in a-si conduce eficient compania, date cu privire la mediul inconjurator, sau cercetari sociologice, in afara partidelor cu o buna reputatie. Un bun exemplu de buna practica este modul in care companiile DuPont si Dow Chemicals lucreaza cu organizatiile non guvernamentale si universitati.

10. Vorbesc despre modul in care dezvoltarea durabila se incadreaza in strategia companiei – si cum aceasta din urma o va imbunatatii. Este putin mai greu de inteles si de implementat. Ce este mai exact strategia? Multe companii par sa o confunde cu tacticile pe care le folosesc. Mai simplu de atat, strategia este destinatia; tacticile sunt modalitatea in care ajungi acolo.

11. Nu uita sa faca legatura intre dezvoltarea durabila si problematicile de guvernananta si probleme sociale, atat sa nivel local cat si global. Pentru multe din companiile din Statele Unite ale Americii, dezvoltarea durabila este strans legata de “verde”. Nu putem spune insa asta si despre o companiei miniera canadiana sau despre un retailer European. Problemele sociale si modalitatea in care te angajezi sa raspunzi la ele sunt printe primele probleme din lume, asa incat nici o companie credibila nu poate pretinde ca acestea nu exista. Din potriva, din anumite motive, multe continua sa o faca.

12. Gazduiesc dezbateri publice care sunt difuzate online si care nu au intodeauna compania in centrul atentiei. Nu sunt prea multe exemple de companii care fac asta bine. Unilever este probabil cea mai buna si cunoscuta.

13. Cauta solutii inspirate de grupuri si incurajeaza si finanteaza inovatia. Marks & Spencer este un bun exemplu in a face asta, precum sunt si Coca-Cola si PepsiCo. Insa companiile B2B pot de asemenea sa faca asta. Interface si Desso sunt exemple bine cunoscute insa mai sunt si altii precum, Skanska, care implementeaza aceasta idee la o scara larga.

14. Sunt clare in privinta dezvoltarii durabile ca si oportunitate de afacere. Recunosc ca implicarea partilor interesate, a stakeholderilor, consta in ascultatea si incurajarea intra-prenorilor, la fel de mult pe cat si cu privire la raspunsul la trendurile si provocarile exterioare.

15. Sunt clare in privinta puterii lor corporatiste si a influentei pe care o au si au dezbateri publice in ceea ce priveste modul in care puterea si influenta sunt folosite, raporteaza atat progresele pozitive cat si cele negative.

Resurse utilizate: Actionam Responsabil

Sursa foto: 1.

 

Etichete: , ,